Presentation


Throughout the history of motion pictures we have witnessed a complex debate around the reciprocal relationship it establishes with other arts, that is mostly defined by creative efforts and experimental gestures in both domains, permeated by the dialogic quality of how those other arts express themselves in cinema and the latter transmutes into the former. From advocating the aesthetic value of a moving image to more hybrid forms built on new benchmarks, cinema dwells on a constantly reciprocating relationship with other arts which takes up many forms, whether because there is tension among them and one is present in the other, or ultimately because borders are blurred. This is a research field that can count on methodological processes capable of structuring scientific discourse due to the operational possibilities of intertextuality and artistic creation’s dialogic quality.
The international meeting Cinema and other Arts will take place for the seventh time at Universidade da Beira Interior on the 22nd, 23rd and 24th of december of 2023. Its main focus is to promote the debate/reflection around current issues related to the dialogue between different art forms whose point of contact is the cinema. Seeking to provide interdisciplinary and intercultural reading possibilities, researchers from several scientific areas currently engaged with these issues, albeit in different disciplinary domains or research stages, are invited to participate, especially from the areas of Film Studies, Art Studies and Cultural studies

Programme

Quarta-feira, 22 de fevereiro de 2023
Anfiteatro da Parada


Sessão de abertura: 9.00 – 9.30

Painel 1 – Poéticas do Cinema
9.30 - 11.00
Anfiteatro da Parada

Moderação: Felipe Muanis

Adrián Sánchez-Martínez
La encapsulación espaciotemporal como estrategia de distanciamiento en el cine narrativo contemporáneo: Los casos de La flor (Mariano Llinás, 2018) y Quién lo impide (Quién lo impide, 2021)

Diogo Nóbrega
Morrer – Deleuze leitor de Beckett

Luís Nogueira
O ensaio no cinema e nas artes: entre ato poético e gesto filosófico
Coffee-break – 11.00 – 11.30
Painel 2 – Conjeturas Artísticas
11.30 - 13.00


Moderação: Luís Nogueira

Ana Isabel Albuquerque
O encontro exquis entre desenho, ilustração e animação em No Plan for Japan, de Ana Aragão

Felipe Muanis
Entre curiosidades e sonhos: cineastas ilustradores e seus cadernos de esboços

Tânia Furtado Moreira
Semiótica dos objetos sensíveis: visões cinemáticas nos desenhos de Catarina Patrício

Teresa Lima
A Janela (Maryalva Mix): um caldeirão estético e identitário
13.00 – 14.30: Almoço
14.30 – 16.00 - Sessão Plenária

Moderação: Nelson Araújo

José Bogalheiro
IMAGENS FULGURANTES ― De Virgínia Woolf a Pier Paolo Pasolini: para acabar com o parasitismo no cinema
16:00 – 16.30: Coffee-break
Painel 3 – Cinema, Poder e Ideologia
16.30 - 18.00
Anfiteatro da Parada

Moderação: Liliana Rosa

Guy Amado
Demasiado humano: arte, vida e o desencanto relacional em The square

Rita Santos
O cinema como ferramenta para a alteridade e para a democratização da cultura - O estudo de caso Os respigadores e a respigadora (2000) de Agnes Varda

António Costa Valente
Produção cinematográfica portuguesa, contextos enquanto indústria de criação cultural

Quinta-feira, 23 de fevereiro de 2023 Anfiteatro da Parada

Painel 4 – Espacialidade e Cinema
9.30 - 11.00
Anfiteatro da Parada

Moderação: Anabela Branco de Oliveira

Luís Martinho Urbano
Os cenários arquitectónicos de Alexandre Trauner para The Apartment e Irma La Douce, de Billy Wilder

Mariana Lemos Schwartz
O medo do sinuoso: o cinema de terror e a Art Nouveau

Alfonso Palazón Meseguer
Las imágenes no vistas

Catarina Neves
O retrato da cidade em Lisbon Story
Coffee-break – 11.00 – 11.30
Sessão Plenária
11:30 - 13.00
Anfiteatro da Parada

Moderação: Anabela Branco de Oliveira

Daniel Bernardes
Composição para audiovisual
13.00 – 14.30: Almoço
Painel 5 - Sonoridades
14.30 – 16.00

Moderação: Helder Filipe Gonçalves

André Malhado
“As músicas… a minha esperança é que um dia elas sejam melhores do que eu”: as encenações e sugestões históricas e musicais no filme Variações

Helena Maria da Silva Santana & Maria do Rosário da Silva Santana
Heróis do Mar (1949) de Fernando Garcia: o filme revisitado pelo olhar e sensibilidade de Portovedo, Martins e Sampaio num projeto de comunidade

Paulo Dias
A música na saga Tron: entre a divergência e a convergência sonoras
16.00 – 16.30 – Coffee-break
Painel 6 - Cinema e Género
16.30 - 17.30
Anfiteatro da Parada
Moderação:Tiago Vieira da Silva


Daniel Oliveira Silva
O Ato de Criação Queer como autofabulação e resistência no cinema luso-brasileiro contemporâneo

Ema Lavrador
Sexism on 20th century Hollywood and women’s counter-cinema

Miguel Moreira
O glamour de Olivia de Havilland nos seus primeiros anos como atriz
Lançamento da 2ª Edição História do Cinema: Dos Primórdios ao Cinema Contemporâneo (coordenado por Nelson Araújo)

17.30 - 18.00
Anfiteatro da Parada

Sexta-feira, 24 de fevereiro de 2023
Anfiteatro da Parada

Painel 7 – Teatro, Literatura e Identidade
9.30 - 11.00
Anfiteatro da Parada

Moderação: António Júlio Rebelo

Helder Filipe Marques Pereira Gonçalves
Do teatro ao cinema: adaptações de Lady in The Dark

Sérgio Bordalo e Sá
Bocage, Camões e Inês de Castro: as personagens históricas de Leitão de Barros como símbolo da portugalidade

Pedro Crispim
Os palcos de Johnnie To: Teatralidade nos submundos do crime
Coffee-break – 11.00 – 11.30
Painel 8 – Poéticas do Cinema
11.30 - 13.30
Anfiteatro da Parada

Moderação: Mariana Schwartz

Amresh Sinha
Arrival and the task of translator

Monica Rodrigues Klemz
Narrativa multimodal no audiovisual – o icônico, o indicial e o simbólico no filme Animais Noturno

Luís Santo Vaz
A Arte do Fotodrama - O Cinema segundo Hugo Münsterberg
13.30 - 14:30: Almoço
Painel 9 – Estudos de Caso
14.30 - 16.00
Anfiteatro da Parada

Moderação: Sérgio Bordalo e Sá

António Júlio Rebelo
Evocação do Cineclube de Estremoz – um estudo de caso: leitura e interpretação de uma ação cultural no domínio da divulgação do cinema

Flávio Almeida & Renata Ferraz
Metamorfoses entre agentes de uma performance e de uma produção audiovisual: o processo criativo de Anot/her.

Marta Pinho Alves
Palavra, intermedialidade e performance em Jovem Cunhal de João Botelho
16.00 – 16.30 Coffee-break
PAINEL 10 – Cinema, Resistência e Poder
16:30 - 17.30
Anfiteatro da Parada

Moderação: Alfredo Taunay

Ana Sofia Pereira, Camila Lamartine, Célia Taborda & Carla Cerqueira
Feminismos e grande ecrã: interações entre cinema, conhecimento científico e a (re)construção da memória feminista

Priscila Lima Freitas & Pedro Pinto de Oliveira
Corpos em movimento contra o racismo: a criação teatral a partir da analogia cinematográfica

Vanessa Ribeiro-Rodrigues
Documentário social e (contra) cinema. O ponto de vista como discurso ativista em Democracia em Vertigem
17.30 - Encerramento dos trabalhos

Download the Book of Abstracts here: Book of Abstracts

Keynote Speakers

José Bogalheiro

Born in Peraboa (Covilhã) in 1950. He is an integrated researcher at CIAC – Center for Research in Arts and Communication. Emeritus Coordinating Professor at the Escola Superior de Teatro e Cinema (ESTC), an institution where, since 1981, he has also held various management positions, namely as Director of the Cinema Department. He studied Journalism at the Faculty of Philosophy at the Université Libre de Bruxelles (ULB). He graduated in Psychology from the Instituto Superior de Psicologia Aplicada (ISPA). He took the Film Course at the National Conservatory Film School. He holds a PhD in Psychology, specializing in Psychoanalysis, from the University Institute of Psychological, Social and Life Sciences (ISPA-IU). Having, as a grantee from the Italian government, carried out research at the Centro Sperimentale di Cinematografia in Rome (1979-81) on “Point of view in cinema and cinematographic neo-realism”, he then made the question posed to him reverberate throughout his teaching activity. contemporary cinematographic production concerning the inevitability of all “modern cinema making its trip to Italy”. At ESTC he taught curricular units of the Degree in Cinema (“Aesthetics” and “Psychology and Cinema”), the Master in Film Project Development (“Independent Production and Markets”) and the Doctorate in Arts – Performing Arts and Moving Image ( "Image"). Following training in cinema and a first professional experience on the TV/Cinema Team of the Secretary of State for Emigration (1977-78), in his professional activity in cinema he held various positions, with emphasis on those of producer at Trópico Filmes (1985-1995 ), having produced, among others, Uma Rapariga no Verão by Vítor Gonçalves, O Sangue by Pedro Cota and Nuvem by Ana Luísa Guimarães. He is the author of the book Empatia e Alteridade: a cinematographic figuration as a game (Documenta, 2014), publication of his doctoral thesis on the filmic experience as a paradoxical experience of the spectator. He edited, with Manuel Guerra, Peel the Images and Deliver them in the Mouth ― Lessons António Reis (Documenta, 2020). He published Se Confinado Um Espectador: Cinema as a Metamorphosis of Inner Experience (Documenta, 2022) and From the Album That Fit Me Lucky: Cinema as a Metamorphosis of Inner Experience (Documenta, 2023).

Daniel Bernardes

Daniel Bernardes has established himself as one of the most eclectic and creative musicians of his generation. From his formative path linked to classical music and jazz, a discography emerged where the spontaneity of the improvised note dialogues with the certainty of the note written in projects such as Crossfade Ensemble, "Liturgy of the Birds" in partnership with Drumming GP or "Beethoven.. . Reminiscences" with Coro Ricercare. As a composer, he writes for some of the main national soloists and ensembles, also assuring the musical direction of theatrical productions for the Teatro Nacional Dona Maria II and Teatro do Bairro or more recently in the centenary show of Amália Rodrigues for the Centro Cultural de Belém. He makes his film debut at the invitation of João Botelho, with whom he collaborates since "Peregrinação" and on television he writes the soundtrack for "A Espia", an Ukbar production for RTP.

Call for Papers


The organization Cinema and other Arts invites the entire scientific community to submit original proposals that fit the dynamics of the event, between december 5th, 2022 and january 10th, 2023.

Proposal submissions:
Please send your proposal as a Word document or PDF via email (c_@labcom.ubi.pt) including the following information:

  • Author(s)
  • Institutional Affiliation
  • Title of proposal
  • Proposal for paper/presentation (not more than 500 words) plus five key­words
  • Biography of each author (not more than 150 words)

  1. Author guidelines:
    • The submission is an original and is not being considered for publication elsewhere. The articles, as well as the images copyright, are of the exclusive responsibility of the authors.
      Submissions in Portuguese, English, French or Spanish. will be accepted. Submission files are in Microsoft Word. Images are inserted in the text and should be uploaded as supplementary documents (JPEG, PNG or PDF format will be acepted with 300 dpi of resolution)
  2. The article should follow the style standards and bibliographic requisites described next:
    1. The article should not have more than 15 pages and should follow the next structure:
      Title of the article;
      Author;
      Introduction;
      Text;
      Conclusion;
      Bibliography;
      Filmography;
    2. Bibliographic and Filmic references:
      References must follow the APA (American Psychological Association) system.See example of the first two volumes available online: http://www.labcom-ifp.ubi.pt/book/335
    3. Quotes:
      The quotes and footnotes/endnotes must follow the APA (American Psychological Association) system. (Articles that do not follow these standards will not be published). See example of the first two volumes available online: http://www.labcom-ifp.ubi.pt/book/335
    1. Images: Images must be inserted in the body of the text. All images must have numbered captions using the following format: "Image 1: caption content" (No images will be published without caption).
    2. Formatting instructions:
      Title: Times New Roman, size 14; 1,5 space paragraph; left alignment.
      Author: Times New Roman, size 12; 1,5 space paragraph; left alignment.
      Body text: Times New Roman, size 12; 1,5 space paragraph; justified alignment.
      Footnotes/Endnotes: Times New Roman, size 10, single space paragraph, justified alignment; footnotes are marked by sequential arabic numerals.
      Quotes: Quotations over 40 or more words must be separated from the body text by a paragraph, size 10, single space paragraph, justified alignment.
      Bibliographic and filmic references: Times New Roman, size 12, single space paragraph, justified alignment.

    3. ATTENTION: If you have any questions, please follow the exemple of the publication of the first two volumes available online: ihttp://www.labcom-ifp.ubi.pt/book/335

Work languages

  • Portuguese, English, Spanish and French

Important dates

  • 5/12/2022 – 10/01/2023 – Submitting proposals
  • 20/01/2023 – Information on the selected papers
  • 25/1/2023 – Deadline extension for submitting proposals
  • 5/2/2023 – Disclosure of the final programme
  • 22-24/2/2023 – Cinema and other Arts VII International Meeting

Registration


Registration for the event will have a registration fee of 60 (sixty) euros for all participants with accepted proposals.

The enrollment fee includes: material, coffee breaks, participation and a digital certificated.


Registration is required by sending an email to c_@labcom.ubi.pt including the following information:

  • Full name
  • Institutional Affiliation
  • Profession, occupation or frequented course
  • Email
  • Adress
  • Bank transfer confirmation (copy)
  • [For receipt effects please include the VAT number]

Bank transfer information:

  • Bank name SANTANDER TOTTA
  • IBAN PT50 0018 0003 23220304020 89
  • SWIFT code TOTAPTPL

Note: The event is opened to the whole scientific community, internal or external to the Beira Interior University. Attendance is free without any registration.

Committees


Scientific Committee
  • Abílio Hernandez Cardoso
    Faculdade de Letras, Universidade de Coimbra (PT)
  • Ana Catarina Pereira
    UBI | LabCom. Comunicação e Artes
  • Ana Cristina Pereira
    Centro de Estudos Sociais/Universidade de Coimbra
  • Ana Isabel Soares
    Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Universidade do Algarve (PT)
  • Ana Telles Béreau
    Departamento de Música, Universidade de Évora
  • Anabela Branco de Oliveira
    UTAD | LabCom. Comunicação e Artes
  • Antonio Fatorelli
    Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro (BR)
  • António Costa Valente
    Departamento de Comunicação e Arte, Universidade de Aveiro | Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (PT)
  • António Júlio Andrade Rebelo
    Escola secundária/3 Rainha Santa Isabel - Estremoz
  • Caterina Cucinotta
    Universidade Nova de Lisboa
  • Cezar Migliorin
    Universidade Federal Fluminense
  • Daniel Tércio
    Instituto de Etnomusicologia | Centro de Estudos em Música e Dança, Universidade de Lisboa (PT)
  • Daniel-Henri Pageaux
    Sorbonne Nouvelle, Université de Paris III (FR)
  • Dietrich Neumann
    Department of the History of Art and Architecture | Urban Studies, Brown University (DE)
  • Eduardo Paz Barroso
    Universidade Fernando Pessoa / LabCom
  • Eugénia Pereira
    Universidade de Aveiro
  • Felipe de Castro Muanis
    Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro
  • Filipe Cunha Monteiro Lopes
    Escola Superior de Media Ares e Design - Porto
  • Filomena SObral
    Escola Superior de Educação de Viseu
  • Francisco Paiva
    Faculdade de Artes e Letras, Universidade da Beira Interior (PT)
  • François Penz
    Department of Architecture, University of Cambridge (FR)
  • Fátima Chinita
    Escola de Teatro e Cinema
  • Giovanbattista Tusa
    Ifilnova/NOVA FCSH, Universidade Nova de Lisboa
  • Helder Gonçalves
    Universidade da Beira Interior
  • Helena Maria da Silva Santana
    Universidade de Aveiro (PT)
  • Índia Mara Martins
    Universidade Federal Fluminense
  • Isabel Macedo
    Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade/Universidade do Minho
  • Jord den Hollander
    Cineasta, arquiteto e diretor do Architecture Film Festival Rotterdam (NL)
  • Jorge Gorostiza
    Arquiteto e Urbanista, Gobierno de Canarias, (ES)

  • José Bértolo
    IELT - Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa
  • José Rosa
    Faculdade de Artes e Letras, Universidade da Beira Interior
  • Leonor Areal
    Universidade Nova de Lisboa
  • Liliana Rosa
    TECHN&ART, Instituto Politécnico de Tomar | IFILNOVA, Universidade Nova de Lisboa (PT)
  • Luís Nogueira
    Faculdade de Artes e Letras, Universidade da Beira Interior (PT)
  • Luís Urbano
    Faculdade de Arquitectura, Universidade do Porto (PT)
  • Manuela Penafria
    LabCom. Comunicação e Artes
  • Margarida Medeiros
    Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa (PT)
  • Maria Begoña Gutierrez
    Universidade de Salamanca
  • Maria Da Luz Correia
    Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Universidade do Minho | Universidade dos Açores
  • Maria Irene Aparício
    Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa (PT)
  • Maria João Cortesão
    ESMAND/IPP
  • Maria do Rosário Lupi Bello
    Departamento de Humanidades, Universidade Aberta (PT)
  • Maria do Rosário da Silva Santana
    Instituto Politécnico da Guarda (PT)
  • Mirian Tavares
    Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Universidade do Algarve (PT)
  • Nélson Araújo
    CEAA / ESAP
  • Paulo Filipe Monteiro
    Universidade Nova de Lisboa
  • Paulo Serra
    Faculdade de Artes e Letras, Universidade da Beira Interior (PT)
  • Rosa Alice Branco
    Poetisa
  • Stefanie Baumann
    Ifilnova/NOVA FCSH, Universidade Nova de Lisboa
  • Susana Lourenço Marques
    Faculdade de Belas Artes, Universidade do Porto (PT)
  • Sérgio Guimarães de Sousa
    Instituto de Letras e Ciências Humanas, Universidade do Minho (PT)
  • Sérgio José Puccini Soares
    Universidade Federal de Juiz de Fora/IMACS/PPGACL
  • Sérgio Miguel Bordalo de Sá
    Instituto de Etnomusicologia - Centro de estudos em Música e Dança, Faculdade de Motricidade Humana, Universidade de Lisboa (PT)
  • Susana Nascimento
    ESAD CR, Instituto Politécnico de Leiria | IFILNOVA, Universidade Nova de Lisboa (PT)
  • Tito Cardoso e Cunha
    Faculdade de Artes e Letras, Universidade da Beira Interior (PT)
  • Vasco Carvalho
    Escola das Artes, Universidade Católica do Porto (PT)


Organizing Committee
  • Alfredo Taunay Colins
    UBI | FAPEMA | LabCom. Comunicação e Artes
  • Anabela Branco de Oliveira
    UTAD | LabCom.Comunicação e Artes
  • Ana Catarina Pereira
    LabCom.Comunicação e Artes
  • Liliana Rosa
    TECHN&ART, Instituto Politécnico de Tomar | IFILNOVA, Universidade Nova de Lisboa (PT)
  • Manuela Penafria
    LabCom.Comunicação e Artes
  • Nélson Araújo
    CEAA / ESAP
  • Tiago Vieira da Silva
    CEAA/ESAP, CECS/UMINHO
Executive Committee
  • Mércia Pires
    Secretary
  • Beatriz Botelho
    Web Developer
  • Daniel Baldaia
    Graphic Design
  • LabCom.Comunicação e Artes
    Logistic Support

Contacts

Geral:
c_@labcom.ubi.pt

Location

Universidade da Beira Interior
Faculdade de Artes e Letras
Departamento de Comunicação e Artes
Rua Marquês D'Ávila e Bolama
6201-001 Covilhã, Portugal

Phone
(+351) 275 242 023 / ext. 1201

Facebook

Useful Information


By public transport:

  • From Lisbon - train or bus (average journey time: 3:30 to 4 hours)
  • From OPorto - Bus (average journey time: 3:30 to 4 hours)


By car:

  • From Lisbon - Highways A1 and A23
  • From OPorto - Highways A1, A25 and A23
  • GPS: +40° 16' 40.31" -7° 30' 32.30"


Accommodation: